FUR BAZAAR

Hvor er pelsbranchen på vej hen?

Pels branchen har ligesom mange andre produktioner, været i en positiv velfærdsudvikling de seneste par år. Etik og velfærd er der styr på i minkproduktionen, så udover at implementere pels som materiale i andre brancher end mode, er den postive udviking i også op til forbrugeren. Udbud og efterspørgsel driver forretninger og det er ikke anderledes for den klassiske pelsindustri. I dag skyder der stadig nye spændende brands frem med pels, som vi kender det, og kreative tendenser bliver skabt. Men snakken om brugen af pels til produktion i modebranchen, er et meget omtalt emne.

Faux pels er i nogen tid blevet præsenteret som et kreativt og etisk alternativ til den klassiske pels, men bekymringen for miljøet i forbindelse med de faux alternativer er ligeledes vokset. Udover dyrerettigheder har debatten om bæredygtighed på ægte vs fake givet mulighed for at tænke materialet på andre innovative måder.

Brandet New York’s House of Fluff er i øjeblikket igang med at udvikle et plantebaseret pelsalternativ, som er bionedbrydeligt og som kan indgå i en Cradle-to-Cradle process. Materialet vil blive lanceret og skabt til færdige modeprodukter i 2020.

Vi vil også snart kunne møde et pelsmateriale, som er 40% plante -og kornbaseret. Samme firma arbejder også på at skabe bedre re-cykled polyester baseret udgaver af materialet, med et langt mindre impact på miljøet. De vil blandt andet arbejde på at kunne genbruge energien fra syntetisk affald til industrielt brændstof til fx. biler.

En tredje alternativ, som stadig er på et futurisktisk plan er lab-grown fur. Det ser vi allerede er igang i læderindustrien og med stor succes. Lab-grown syntetisk-biologiske materialer er til forbrugeren, der finder glæde i den kvalitet som vi kender den fra det naturlige materiale, men uden at skabe materialet ved opdrætning af naturlig dyreproduktion.

Designer og futurist Christina Haxholm, har undersøgt muligheden for at udvikle lab-grown pels som et vegetariske og vegansk alternativ. Christina bemærker, at man med teknologien kan åbne op for muligheden, for at det enkelte brand kan skabe genetisk “kodet” biomaterialer, så pelsmaterialet bliver skabt udfra den enkelte virksomheds visuelle DNA. Det vil ikke alene være et bedre alternativ for miljøet, men det vil også skabe kreative muligheder.

Som forbruger bliver vi (heldigvis) mere og mere oplyste og opmærksomme på, hvilken impact vi selv har på miljøet via vores livsstils-og forbrugsvalg. Heldigvis igen, er pels industrien ingen undtagelse, når der kommet til at følge med i den udvikling, der er er i materiale innovation.

Millenniums generationen vokser op med at, veganske fødevarer alternativer er nemme at få fat i. Der er flere restauranter der tilbyder udelukkende vegansk kost og selv i supermarkeder er der færdiglavede vegan-retter på hylderne. Hvis man begynder at træffe “hårde” etiske valg på f.eks. sin kost, er der ikke lang vej til også at gøre det i sine forbrugsvaner inden for mode. Alternativer indenfor “konventionel” pelsproduktion er stigende og dette kommer højst sandsynligt også til at påvirke og influere forbrugerens valg, når det kommer til valg af pels materiale i fremtiden.

 

Super cool artikel fra www.furbazaar.dk 

Tjek dem ud