Artikel af Danske Minkavlere

 

SILKEKIMONOER LAVET AF 100 PROCENT GENBRUGSSILKE, MINK PRODUCERET UNDER DE HØJESTE DYREVELFÆRDSSTANDARDER, LANG PRODUKTLEVETID OG BIOLOGISK NEDBRYDELIGT TØJ. DANSK OPSTARTSVIRKSOMHED VISER VEJEN FOR DEN INTERNATIONALE MODEBRANCHE.

I løbet af et lille halvt år er RIGMORcph blevet til en stille sensation. RIGMORcph, som laver kimonoer med pelsdetaljer, er skabt af Camilla Rigmor Nørby. Hendes idé er simpel.

Silkekimonoer, der er lavet af genbrugssilke fra Indien, som er sourcet fra en initiativrig kvinde, der har lavet sit eget firma i Indien. Plus mink produceret under en høj dyrevelfærdsstandard.

Kombinationen af disse elementer er et stykke silke- og pelstøj, som er både bæredygtigt, langtidsholdbart, unikt for forbrugeren og produceret ansvarligt.

”Idéen kom til mig sidste år, ganske kort før modeugen. Jeg ville gerne have noget tøj, som var unikt. Jeg fandt en kimono på Instagram, som var tiltalende, men forhandleren kunne intet sige om, hvorvidt materialet virkelig var 100 procent silke, om silken var produceret etisk forsvarligt, eller om pelsens baggrund. Derudover syntes jeg, at prisen var for høj. Så jeg tænkte: `Det kan jeg gøre meget bedre selv´.”

Camilla Rigmor Nørby tog fat i en lokal nordjysk avler, ikke langt fra hvor hun selv bor, som hjalp hende med at skaffe minkskindene. Hun tog kontakt til en kvinde i Indien, som hun kendte igennem sit eget netværk. Igennem hende fik hun bestilt 7 kimonoer, og herefter fik hun en lokal buntmager til at sy minkpels og silkekimonoerne sammen. I løbet af ganske kort tid var hun parat til modeugen.

Hun havde løbende lagt billeder af produktionsfasen ud til hendes mange følgere på hendes egen instagramprofil, og efterspørgslen fulgte hurtigt efter. Hendes første kimonoer blev hurtigt afsat.

”Allerede under produktionen kunne jeg mærke, at jeg havde fat i noget”.

 

FORBRUGERNE ER ANSVARLIGE

Efter hendes syv første kimonoer blev solgt i løbet af en uge, og hendes efterfølgende 25 blev solgt i løbet af 14 dage, stod det klart, at hun havde en forretning.

Nu, cirka 7 måneder efter hendes firma startede op, driver Camilla Rigmor Nørby butikken RIGMORcph.

Hun sælger sine unikke kimonoer med pelsdetaljer online og ved forskellige arrangementer. Hun er i disse dage at finde ved forskellige skindudstillinger, hvor hendes silkekimonoer med mink er meget populære. Ifølge Camilla skyldes det blandt andet, at priserne er konkurrencedygtige, men der er samtidig noget andet, mere tungtvejende på spil for forbrugeren.

”Forbrugerne ønsker produkter, som er unikke, og det er vores kimonoer. Silken er ensartet i kvalitet, men er samtidig uden sidestykke. Materialet kan være op mod 50 år gammelt, og pelsen er en smuk detalje, som giver et anderledes udtryk på hver kimono”, siger hun, og tilføjer:

”Kunderne begejstres ved tanken om, at tøjet er genbrugssilke. For det siger noget produktlevetid, og deres eget ønske om at være sparsommelige med ressourceforbrug. Det, at deres efterspørgsel er med til at støtte en lille indisk virksomhed, hvor der er ikke er mellemled mellem mig og min leverandør, som sourcer silken, er en stor bonus”.

”Brugen af pels er med til at samle designet, og det, at pelsen er produceret ansvarligt, og at det samlede produkt har en lang levetid, og tilmed er biologisk nedbrydeligt, er meget tiltrækkende for mine kunder”.

Camilla Rigmor Nørby tror, at årsagen til at hendes produkt er blevet så godt modtaget, skyldes, at der i stigende grad findes forbrugere, som er bevidste om ressourceforbrug i tøjproduktion, produktionsvilkår i udlandet, dyrevelfærd og produktlevetid.

”Tiden til bæredygtighed og ansvarligt forbrug er simpelthen nu, og det ved mine kunder. De vil ikke nødvendigvis have meget tøj, som er produceret på en måde, der belaster planeten for meget. De vil snarere have en lidt mindre tøjmængde, der er produceret ansvarligt, som de ejer i lang tid, og som er naturligt”.

I kan se mere til RIGMORcph på hendes instagram her.

Artikel skrevet af DANSKE MINKARVLERE 

 

Next post

0 comments